Kolei linowa na Kopę będzie miała naziemnego transportowego partnera. Pojawił się wakacyjny rozkład jazdy kolei trasie Jelenia Góra – Karpacz. Pociągi wracają na do Karpacza po 25 latach przerwy!

Ogromnie cieszymy się, że pod Śnieżkę znów doprowadzono tory. Z pewnością to bardzo ciekawa możliwość dojazdu w Karkonosze. Linia kolejowa 340 z Mysłakowic do Karpacza jest bardzo malowniczo położona.

  • Linia została otwarta 29 czerwca 1895 r. Powstała ze środków prywatnych na mocy wprowadzonej przez rząd pruski ustawy o kolejkach i bocznicach prywatnych. Była to pierwsza inicjatywa wzniesienia prywatnej linii kolejowej na terenie Dolnego Śląska po ustanowieniu nowych przepisów.
  • 70-letnią koncesję na eksploatację linii posiadała berlińska spółka Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn AG). Za projekt odpowiadała Ogólnoniemiecka Spółka Kolejek Lokalnych (Allgemeinen Deutschen Kleinbahn Gesellschaft) z Berlina.

Jednotorową linię o długości 6,9 km wytyczono niemal prostolinijnie wzdłuż potoku Łomnica, bez istotnego skomplikowania przebiegu, tak by zminimalizować koszty budowy. Linia od samego początku miała lokalny charakter. W 1934 roku przystąpiono do elektryfikacji linii. Kolejka w 1925 r. (najlepszy frekwencyjnie rok) przewiozła 500 tys. pasażerów.

Trakcja na linii przetrwała wojnę bez uszkodzeń. Już w lipcu 1945 r. instalacje elektryczne i tabor wywieziono do ZSRR. Ponownie na trasę powróciła trakcja parowa, a następnie później spalinowa. Pociąg do Karpacza jeździł do 2 kwietnia 2000 roku. Po zamknięciu linii postępowała jej systematyczna degradacja, w kilku miejscach całkowicie rozebrano torowisko.

W czerwcu 2021 roku marszałek województwa dolnośląskiego poinformował, że linie kolejowe nr 345 Kamienna Góra–Pisarzowice, nr 308 Pisarzowice–Kowary–Jelenia Góra i nr 340 Mysłakowice–Karpacz zostały przejęte przez województwo. Rozpoczęto wówczas prace nad przywróceniem połączenia kolejowego Jelenia Góra – Karpacz.